De eerste dagen in Zuid Afrika

25 december 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Dinsdagmiddag thuis vertrokken, op weg naar Schiphol voor onze reis naar Parijs en aansluitend Johannesburg. Gelukkig lekker rustig op de weg en nadat we Wendy en Olaf hebben afgezet bij de vertrekhal, hebben Noa en ik vlok geparkeerd bij Q-park Spaarnegasthuis in Hoofddorp. Snel met de bus naar Schiphol, de reis gaat nu echt beginnen. We zijn ruim op tijd en dat blijkt maar goed ook. Het inchecken van de bagage ( zelf zijn we online al ingecheckt) gaat moeizaam. Volledig geautomatiseerd systeem van KLM, en dat tolereert geen kilootje te veel bagage. Dus koffers herpakken dan maar. Overall ruim binnen ons maximum bagagegewicht, maar twee van de drie koffers zijn zwaarder dan 23kg en dat mag niet van de NL arbo wetgeving. Dus wat zware dingen in de handbagage en in de enige “te lichte” koffer. Na een klein half uurtje plussen en minnen, wegen en herschikken is het in orde. Nog een keer proberen dan maar. Weer verloopt het niet vlekkeloos en gelukkig wil een vriendelijke ouderwetse grondstewardess onze bagage inchecken.  Nu eerst effe wat eten en dan door de securitycheck. Dat verloopt allemaal vlotjes gelukkig. Het boarden duurt lang en met uiteindelijk een klein half uurtje vertraging stijgen we op van Amsterdam. Na een Hee kort vluchtje komen we met een zelfde vertraging aan op Charles de Gaulle Airport in Parijs. Gelukkig valt het erg mee om van de ene naar de andere gate te lopen en zijn we goed op tijd voor onze volgende vlucht.

We worden via het omroepsysteem opgeroepen om de papieren voor Zuid Afrika te laten controleren. Gelukkig zijn de uittreksels van de geboorteaktes van de kinderen in orde en mogen we verder. Best een dingetje die paperassen, een kennis van een collega van Wendy kon in Amsterdam al terug naar huis omdat ze de papieren niet in orde hadden.

We mogen aan boord. Na de boardinpasscontrole de trap op naar het upperdeck. Wat een luxe stoelen, maar helaas niet voor ons. Maar onze stoelen zijn ook heel comfortabel en voorzien van veel beenruimte en heel handig, grote bakken naast de stoelen bij het raam. Ook deze vlucht vertrekt iets te laat, maar op zo’n lange vlucht maakt dat niet zo veel uit. Het wordt uiteindelijk een prettige vlucht, met, vooral bij de evenaar, redelijk wat turbulentie. Iets later dan gepland landen we in Zuid Afrika. Snel onze koffers ophalen en door de douane. Onze vakantie kan nu echt beginnen. We worden in de aankomsthal opgewacht door Lin heel vrie